با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تکنولوژی های جدید و معرفی نسل های جدید از قفل های بدون کلید برای درب مانند: قفل کارتی و قفل الکترونیکی یکی از سوالاتی که پیش می آبد این است که آبا این قفل ها ایمن هستند؟ و میتواند به آنها برای حفاظت از خانه و محل کارمان اطمینان کنیم؟ به دلیل اینکه این سوال خیلی زیاد پرسیده میشود در این مقاله تصمیم گرفتیم پاسخ کامل و جامعی برای این سوال را بررسی کنیم.

امروزه مدل های مختلفی از این قفل ها اعم از قفل های بیومتریک، رمزدار، وای فای و بلوتوثی در بازار وجود دارند که هر یک از آنها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. اما موضوع مورد بحث ما در این مقاله قفل های کارتی هستند.

از قفل های کارتی معمولا در هتل ها و مکان های تجاری استفاده میشود، و اگر در هتل اقامت داشته باشید حتما قفل هتلی را بر روی درب های اتاق های هتل مشاهده کرده اید. این قفل ها از جدید ترین فناوری های حوزه امنیت هستند. و میتوانند امنیت اتاق، خانه یا ساختمان را در سطح بالایی حفظ کنند.

قفل های مخصوص پنجره

همچنین به دلیل آمارهای بالای سرقت از پنجره ها مدل هایی از این قفل ها برای پنجره ها هم وجود دارند، استفاده از آنها عملا میتواند جلوی ورود غیر مجاز افراد بیگانه به داخل ساختمان را گرفته و امنیت را تا حد زیادی بالا ببرد.

برخی از مدل های قفل های کارتی دارای سطوح امنیتی بالاتری از نیز هستند، به عنوان مثال میتوان به قفل هایی که مجهز به دوربین های امنیتی هستند اشاره داشت.

هشدارهای امنیتی

همچنین به دلیل برخوردار بودن از سیستم های دیجیتالی، برخی از مدل های هوشمند این قفل ها امکان اتصال به تلفن همراه را نیز دارند که در زمان های خطر و حس دسترسی افراد بیگانه به قفل سریعا پیام هشداری به تلفن همراه شما ارسال خواهد کرد. حتی اگر شما از قفل های هوشمند هم استفاده نکنید، در صورت دسترسی غیر مجاز به این قفل ها با استفاده از آژیر خطر اطلاع خواهد داد.

سهولت استفاده

زمانی که از قفل های بدون کلید استفاده میکنید دیگر لازم نیست که هر بار یک دسته کلید بزرگ را با خود حمل کنید، و در صورت گم کردن یا جاگذاشتن کلید ها به درد سر بیوفتید، زمانی که از این قفل ها استفاده میکنید تنها کافی است کارت زا به همراه داشته باشید یا رمز عبور را به خاطر داشته باشید.
نگران نباشید، حتی اگر کارت یا رمز را گم کردید لازم نیست قفل را به طور کلی عوض کنید میتوانید تنها دسترسی به کارت یا رمز مفقود شده را پاک کنید و دسترسی جدیدی ایجاد کنید.

قابلیت های ضدشوک و ضد ضربه

به این دلیل که قفل کارتی با سیستم های برقی و الکترونیکی کار میکند به همین دلیل هم شاید تصور کنید که سارقان میتوانند به راحتی با ضربه زدن و یا شوک الکتریکی سیستم قفل را به طور کامل از کار بیاندازند، اما این تصور شما اشتباه است و این قفل ها در صورتی که ضربه یا جریان غیر مجازی را احساس کنند به طور کامل قفل میشوند. هیچ کس نمیتواند به هیچ وجه آنها را باز کند.

سیستم قفل کلید کارتی

سیستم این قفل ها کاملا الکترونیکی و متکی به جریان الکتریکی برق یا باطری هستند، این قفل ها با استفاده از کارت های rfid باز میشوند که شامل یک سری مدارات جهت کنترل است، هم داخل کارت و هم داخل کارت خوان های این تکنولوژی استفاده شده است.

این قفل ها قابلیت ذخیره کردن ۲۰۰ کارت را دارند، و به راحتی میتوان دسترسی هر یک از کارت ها را پاک کرد و دسترسی جدیدی ایجاد کرد. به همین دلیل هم اگر یکی از دسترسی ها پاک شوند میتوانید به سادگی دسترسی جدیدی ایحاد کنید.