قفل ها به تجهیزاتی گفته میشوند که از گذشته های دور تا به امروز برای بسته نگهداشتن درب ها و امنیت آنها کاربرد دارد، برخلاف تصور عموم مدل های مختلفی از قفل وجود دارند که هر یک دارای کاربردهای مختلفی هستند.

این قفل ها با توجه به محلی که در آن نصب میشوند متفاوت اند، به عنوان مثال برخی از قفل ها مانند قفل های کارتی برای نصب شدن روی درب هتل ها  کاربرد دارند، برخی برای پنجره ها و درب های کمد و قفسه ها، در ادامه این نوشته ویژگی های این قفل ها را بررسی میکنیم.

قفل پشتی

یکی از انواع مدل های قفل ها است که با استفاده از کلید ساده و کوچک که حالت سوئیچی دارد باز میشود، این قفل ها در ابعاد مختلفی از ظریف تا بزرگ ساخته میشوند.

قفل مغزی

همانطور که از نام این قفل مشخص است با استفاده از یک مغزی و کلید ساده کار میکند و در اندازه های مختلفی در بازار وجود دارد که هر یک کاربرد مشخصی دارد، این قفل ها را معمولا روی درب های کرکره ای و کشویی نصب میکنند.

قفل سوئیچی قدی

این نوع قفل به عنوان قفل های مورد استفاده در قفسه های بایگانی و کارتکس استفاده میشوند، این نوع قفل دارای دو اهرم بلند هدایت کننده است با استفاده از دو اهرم بلند با حرکت کشویی قفل را به وسیله کلید باز و بسته میکند.

قفل های ساختمانی

قفل مغزی دستگیره دار

این نوع قفل هم مانند قفل های مغزی است، اما دستگیره دارد، این قفل ها معمولا با استفاده از کلیدهای ساده باز و بسته میشوند و دارای دستگیره هستند. از این قفل ها در مکان های پر تردد استفاده میشود.

قفل مغزی بدون دستگیره

این قفل را در بخش های کم تردد ساختمان مانند بخش های درب های انبار و پشت بام ها نصب میکنند، این قفل تنها به صورت یک طرفه است و تنها از یک طرف میتوان بدون داشتن کلید آن را باز کرد، این قفل ها دارای شب بند هم هستند.

قفل مغزی کامپیوتری

از این نوع قفل ها معمولا در ساختمان های شلوغ تر و پر رفت و آمد نصب میکنند، این قفل همان قفل کارتی است که پیشتر هم راجع به آن صحبت کرده بودیم.

این فقل به وسیله کارت های rfid یا کارت های کامپیوتری کار میکنند که صاحب اتاق با استفاده از کارتی که در اختیار دارد میتواند آن را باز کند، برخی از این کارت ها با تکنولوژی RFID و از راه دور کار میکنند و برخی از آنها دارای یک شکاف مخصوص روی قفل اند که وقتی کارت را وارد آن میکنی پس از تایید درب باز میشود.
این کارت ها برای مسافران به صورت جداگانه ای صادر میشوند و پس از اینکه مدت اعتبار اتاق به پایان برسد، کارت هم باطل خواهد شد و دیگر فاقد اعتبار نخواهد بود.

قفل مغزی بدون کلید

از این قفل ها برای درب های داخلی یا درب محل هایی مانند کلاس های درس، اتاق های کودک و.. استفاده میشود، این قفل ها دارای زبانه شب یند هستند که با استفاده از دستگیره به صورت دوطرفه باز و بسته میشوند.

قفل مغزی شاخ دار

از این قفل ها هم روی درب های کشویی و داخلی مانند درب های نهار خوری، سالن ها و هال نصب میشوند.

قفل مغزی پره دار

یکی دیگر از مدل های پر کاربرد قفل مغزی، قفل های مغزی پره دار هستند که روی درب های ورودی ساختمان نصب میشوند، داخل این قفل ها فنرهای پره دار هستند که باعث میشود آنها را تنها با استفاده از کلیدهای مخصوصی باز کرد.

قفل مغزی مخصوص در حمام و توالت

این قفل ها با استفاده از کلید باز و بسته نمیشوند و به جای استفاده از کلید دارای دستگیره ای هستند که به جای کلید عمل میکند، این قفل ها داری دستگیره هستند.

قفل مغزی دارای میله قدی

این قفل ها را روی درب های دو لنگه نصب میکنند و لبه های جلویی این درب ها به صورت نیم روی هم قرار میگیرد و مغزی آن به وسیله یک میله قندی باز بسته میشوند، زمانی که از این نوع قفل استفاده میشود دیگر نیازی به استفاده از قفل های جداگانه روی دولنگه درب نیست و میتوان آن را به آسانی باز و بسته کرد.

قفل مغزی الکترونیکی

این قفل هم یکی دیگر از قفل های ساختمانی است که دارای زبانه ای است که با استفاده از مدار الکترونیکی کار میکند و همین موضوع را میتوان مهمترین ویژگی این قفل ها بیان داشت.

قفل مغزی توپی

قفل های دارای مغزی توپی، این قفل ها هم یکی از انواع قفل های بدون کلید است که تنها با فشار دادن کلید و چرخاندن دستگیره آن میتوان درب را باز کرد، برای باز کردن این قفل تنها لازم است که دکمه را بزنید و دستگیره را بچرخانید، تا درب به صورت خودکار باز شود.

قفل الکترونیکی یا قفل برقی

این قفل ها هم یکی از مدل های قفل الکترونیکی موجود در بازار است که برای کار کردن آنها نیاز به جریان برق بین ۱۲ تا ۲۴ ولت است، این قفل ها از سیستم های مختلفی استفاده میکنند که از کارت خوان ها، اثر انگشت و… استفاده میکنند و پس از اینکه فرمان باز کردن قفل را دریافت میکنند باز میشوند.
از قفل الکترونیکی در طیف وسیعی از کاربردها استفاده میکنند، مثلا در هتل ها، مراکز تجاری و اداری و مسکونی.

انواع قفل های ساختمانی
.