قفل های کارتی ار پرکاربردترین قفل ها در هتل ها و شرکت های بزرگ هستند. کلید های این قفل ها، کارت های مغناطیسی هستند که اطلاعات کاربران و اطلاعات لازم برای باز کردن قفل ها را در خود ثبت میکنند و با استفاده از آن زمانی که کارت را به درب نزدیک کنیم، درب باز میشود.

این سیستم برای زمان هایی که اطلاعات زیادی باید ثبت شود بسیار مناسب است، هتلداران معمولا ترجیح میدهند که از این قفل ها برای درب های اتاق ها استفاده کنند، در نوشته های قبلی برخی از مزایای استفاده از قفل هتلی را توضیح دادیم. در این نوشته تکنولوژی های به کار رفته در این قفل ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

مکانیزم کار قفل کارتی

نحوه استفاده و نحوه کار قفل های کارتی به این شکل است که زمانی که مهمانی اتاقی را در هتل رزور میکند، اطلاعات مهمان در کارت ثبت میشود و همچنین از طریق سیستم مدیریت قفل ها، کارت به قفل اختصاص داده میشود، زمانی که کاربر کارت را جلوی کارت خوان قفل قرار میدهد، اطلاعات کارت توسط کارتخوان بررسی میشود و پس از اعتبار سنجی، تایید میشود و درب باز میشود.

چه اطلاعاتی در این قفل ها ثبت میشود؟

از آنجایی که ذخیره شدن اطلاعات کاربران در کارت های هتلی برای تامین امنیت آنها ضروری است، پرسنل هتل اطلاعات را داخل این کارت ها دخیره میکنند. اما چه اطلاعاتی در این قفل ها دخیره میشود؟ آیا اطلاهات حساس کارابران هم داخل آنها ذخیره میشود؟

در این قفل ها معمولا شماره اتاق، تعداد روزهای اقامت و تاریخ دسترسی به قفل با استفاده از این کارت و شماره مهمان ذخیره میشود و به هیچ وجه اطلاعات شخصی مهمانان درون کارت ها ثبت نمیشود. و ذخیره تاریخ اقامت هم از این جهت اهمیت دارد که اگر کارت مفقود شد پس از پایان زمان دسترسی به قفل و همینطور در صورت مفقود شدن میتوان قفل را به راحتی غیر فعال کرد که کسی نتواند پس از پایان مدت زمان اقامت به اتاق دسترسی داشته باشد.

برای اشنایی با قفل های هوشمند کلیک کنید.

همچنین ذخیره شماره ای دی کاربر در آنها باعث میشود که با گرفتن گزارش از ساده از آن بتوان فهمید که چه شخصی در ساعت مشخص قفل را باز کرده است و به اتاق دسترسی داشته است. پس زمانی که مشکلی مانند گم شدن وسایل کاربر اتفاق بیوفتد، به راحتی با بررسی گزارش ها میتوان متوجه شد که چه کسی به آنها دسترسی داشته است. و اگر کارت مفقود شود به راحتی آن را باطل میکنند و کارت جدیدی برای شما در نظر میگیرند.

این قفل ها با استفاده از فراکنس های رادیویی و مغناطیسی از راه دور عمل میکنند و به شکلی برنامه ریزی شده اند که با نزدیک کردن کارت با میکروچیپ ها ارتباط برقرار کند و درب باز شود.