به سیستم هایی که برای خواندن و تشخیص اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرد، سیستم های شناسایی گفته میشود، سیستم های شناسایی مختلفی در وجود دارند که هر یک از آنها از روشی خاص و سخت افزار های مخصوصی استفاده میکنند مانند قفل های هتلی.

یکی از این سیستم ها سیستم امواج رادیویی و یا RFID گفته میشود. در این سیستم از Tag هایی که میتوانند به صورت کارت باشند استفاده میشود، اطلاعات مورد نیاز در کارت ها ذخیره میشود و یک کارت خوان هم در سمت دیگر قرار دارد که این قابلیت را دارند که اطلاعات ذخیره شده در کارت ها را بخوانند.

به این دلیل به این روش، سیستم امواج رادیویی گفته میشود که میتوانند از راه دور ارتباط برقرار کنند و اطلاعات و سیگنال های الکترونیکی را بدون تماس انتقال دهند. و کارت خوان این قابلیت را دارد که از راه دور مثلا فاصله ۱ متری اطلاعات را شناسایی نمایند.

زمانی که کارت های مخصوص را در مقابل کارت خوان قرار میدهید، تراشه هایی که در داخل کارت قرار دارند با آنتن ها ارتباط برقرار میکنند و اطلاعات را دریافت میکنند.

مزایا استفاده از سیستم های RFID

استفاده از این سیستم ها مزایای زیادی را در پی دارد، یکی از این مزایا کاهش سرقت و دزدی است، از نمونه های استفاده از این کارت ها استفاده از آنها در هتل ها و به عنوان قفل هتلی است.

هتل هایی که از این روش استفاده میکنند امنیت بالاتری دارند و تعداد سرقت های انجام شده در آنها بسیار کمتر است.

 

امواج رادیویی rfid

اجزای یک سیستم RFID

 

۱- چیپ های سیلیکونی که اطلاعات را در خود نگهداری میکنند.

برای اشنایی با قفل های دیجیتال کلیک کنید.

۲- آنتن ها که برای برقرار کردن ارتباط با چیپ ها به کار میروند. آنتن ها ارتباط بین تگ ها و کارت خوان ها را برقرار میکنند.