در سال های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی سارقان هم از روش های پیشرفته ای برای ورود به حریم خصوصی افراد و سرقت از آنها استفاده میکنند. که آمار جرائم و جنایت ها را افزایش میدهد. در این مقاله ما شما رو با قفل دیجیتال و بیومتریک اشنا میکنیم.

قفل بیومتریک چیست؟

به طور کلی قفل بیومتریک به قفل هایی گفته میشود که از دسترسی به وسیله ویژگی های فیزیکی بدن انسان مانند: کف دست، اثر انگشت و عنبیه چشم استفاده میکند که برای تشخیص هویت از آنها استفاده میکنند. این قفل ها در مقایسه با قفل های دیجیتال معمولی و قفل کارتی از امنیت بسیار بالاتری برحورداز است.

شایع ترین اشکال این قفل ها انواع اثر انگشتی هستند که با قرار دادن انگشت روی سنسور کار میکنند، با امنیت این روش به این دلیل بالا است که اثر انگشت افراد مختلف به باهم دیگر متفاوت است، و هیچ دو فردی اثر انگشت های مشابه هم دیگر ندارند.

اجزاء تشکیل دهنده قفل بیومتریک

این قفل ها هم مانند قفل های الکترونیکی از بدنه داخلی و خارجی تشکیل شده اند و از یک خارن و صفحه نوری برای سنسور اثر انگشت استفاده میکنند که با لمس فعال میشود.
شاید تصور کنید که به اثر انگشت را میتوان با قطع انگشتشان دسترسی داشت، اما به این دلیل که این قفل ها قادر به تشخیص بافت زنده هستند و جریان خون در انگشت را تشخیص میدهند، به هیچ عنوان نمیتوان بدون حضور فرد به قفل دسترسی داشت.

چرا باید از قفل های بیومتریک استفاده کرد؟

یکی از مهمترین ویژگی های این قفل ها کنترل آنها به وسیله وای فای و از راه دور است، که این امکان را برای شما فراهم میکند که بتوانید از راه دور به قفل دسترسی داشته باشید و آنها را از هر جای دنیا مدیریت نمایید.
مدیریت قفل ها از راه دور شامل: باز و بسته کردن درب و کنترل ورود و خروج افراد به داخل و خارج اتاق ها است، این ویژگی خیال شما را از بابت رفت و آمد های غیر مجاز راحت خواهد کرد.