صنعت کلید سازی از سالیان درازی وجود دارد، اولین کلیدهای ساخته شده از جنس چوب بودند و بعدها در قرن ۲۰ ام اولین کلیدهای آهنی ساخته شدند و صنعت کلید سازی پیشرفت زیادی داشته است.
در این نوشته اطلاعاتی در مورد انواع کلید و قفل های کارتی ارائه خواهیم کرد در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

کارت های هوشمند

کارتها هم نوه خاصی از کلیدها هستند اما برای باز کردن قفل کارتی از آنها استفاده میشود این کارت ها معمولا از تکنولوژی rfid استفاده میکنند و از امنیت بالایی هم برخوردار هستند در هتل ها و مکان های عمومی برای دسترسی به مهمانان و یا کاربران از آنها استفاده میشود.

کلیدهای خانگی

این کلیدها از پر کاربرد ترین انواع کلیدها هستند که هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرند، و تنها به قفل ها هم نوع خود سازگاری دارند. هر یک قفل ها دارای کلید مخصوص به خود هستند و کلید قفل های دیگر به آنها نمیخورد.

کلید خودرو

این کلیدها برای باز کردن درب خودرو و همچنین روشن کردن آن مورد استفاده قرار میگیرند، کلیدهای خودرو معمولا دو طرفه هستند و به قفل های درب ها، داشبورد، صندوق عقب و همچنین درب باک هم میخورند.

کلیدهای ایموبلایزر

این کلیدها به نسل جدیدی از کلیدها گفته میشود که به صورت دیجیتالی توانایی باز کردن قفل ها دارند، و نسل جدیدی از قفل های ضد سرقت محسوب میشوند.

شاه‌کلید

شاه کلید ساختاری متفاوت از کلیدهای معمولی دارد و توانایی باز کردن چند قفل را دارد، شاه کلید بیشتر برای اماکن عمومی، و هتل ها و اماکن اداری استفاده میشوند.

برای اشنایی با قفل های دیجیتال کلیک کنید.

کلید های لوله ای

این کلید ها ظاهری متفاوت از سایر انواع کلید دارند و برای قفل های دوچرخه، کمد، بوفه و.. استفاده میشود، در حال حاضر تقریبا از این کلید استفاده نمیشود.
سوئیچ ها
سوئیچ هم نوع خاصی از کلید است که برای باز کردن درب خودرو و یا روشن و خاموش کردن ماشین از آن استفاده میشود. این کلید نوعی از کلیدهای خودرو است.