قفل های دیجیتال یا قفل هوشمند پیشرفته ترین نوع قفل الکترونیکی هستند. این قفل ها را می توان در انواع درب ضد سرقت ، درب های امنیتی و درهای معمولی نصب کرد. هدف از این نوع طراحی ، ایمن سازی ساختمانها و در نظر گرفتن زیبایی عناصر است. این نوع قفل ها بر اساس مکانیسم اثر انگشت ، آهنربا ، کارت های مغناطیسی FRID یا شناسایی رمز عبور ساخته شده اند.

هتل ها ، دفاتر ، مجتمع های مسکونی و خانه ها از جمله مکان هایی هستند که از قفل های دیجیتال هوشمند استفاده می کنند. از زمان ورود آنها یک دهه یا بیشتر می گذرد ، اما تا کنون  از آنها استقبال گسترده ای شده است.

 

قفل های دیجیتال هوشمند از ابتدا تاکنون

 

قفل مکانیکی نخستین بار توسط آشوریان در سرزمین نینوا ساخته شده است. طی قرن ها این دستگاه پیشرفت زیادی داشته است. در ابتدا ، قفل پیچ بود که با قرار دادن یک کلید کوچک روی آن ، قفل آن باز شد. قرن ها رومیان باستان برای محافظت از ثروت خود از قفل های مخصوص استفاده می کردند.

قفل رومیان مانند انگشتر بود. این برای جلوگیری از گم شدن کلید طراحی شده است. در قرن ۵ در اروپا ، قفلهای مکانیکی پیشرفته تر طراحی شدند. در اواخر قرن گذشته ، رابرت بارون با ترمز اهرمی قفل ساخت. این اهرم برای جلوگیری از حرکت پیچ قفل استفاده می شود. اگرچه هنوز از این نوع قفل مکانیکی استفاده می شود ، با گذشت قرن ها قفل های بهتری با طرح های جدیدتر به وجود آمده اند.

 

در دو دهه گذشته ، قفل های الکترونیکی جایگزین قفل های مکانیکی شده اند. نوع مکانیکی به دست و کلید نیاز داشت. بیشتر اوقات سودجویان و سارقان با شکستن یا باز کردن قفل آن ، وارد ساختمان می شدند. اما در قفل های جدید ، باز کردن قفل توسط افراد غیر مجاز تا حد زیادی غیرممکن است.

 

به عنوان مثال ، قفل اثر انگشت تصاویر افرادی را که مجاز به ورود به ساختمان هستند ، اسکن می کند. سپس تصاویر آنها برای برنامه قفل هوشمند تعریف می شود. هنگامی که یکی از همان افرادی که تصویر قبلاً برای قفل تعریف شده است ، در برابر سنسورها قرار می گیرد ، قفل قفل آن باز می شود. اما هیچ کس دیگر در مواجهه با آن باز نمی شود.

 

مطالب مرتبط : چرا باید از قفل های بدون کلید استفاده کنیم؟

 

انواع قفل های دیجیتال 

 

قفل های دیجیتالی هوشمند بسته به کاربرد آنها به دو نوع هتلی و  معمولی تقسیم می شوند.

 

قفل دیجیتال هتلی

این نوع قفل دیجیتال برای هتل ها استفاده می شود. نحوه کار آنها به کارتخوان متصل است. این دستگاه در منطقه لابی هتل قرار گرفته است. مسافرانی که در هتل اقامت دارند می توانند همین کار را از طریق دستگاه انجام دهند. قفل درب هتلی می تواند از ورود غریبه ها به اتاق های هتل جلوگیری کند. در نتیجه ، اموال و زندگی میهمانان و میهمانان هتل در امنیت کامل خواهد بود.

 

قفل دیجیتال مسکونی و اداریقفل های دیجیتال

 

این نوع قفل ها همانطور که از نام آن پیداست برای ساختمانهای مسکونی و اداری استفاده می شود. در دو طرح متفاوت عرضه می شود. نحوه کار آنها به این صورت است که با استفاده از باتریهای قلمی کار میکنند و برای باز کردن قفل باید از  رمز عبور ، اثر انگشت یا تشخیص چهره  استفاده کرد و شما نیازی به لوازم جانبی ندارید. بلکه تمام این عملیات توسط صاحب قفل انجام می شود.

 

معرفی بهترین مارک های قفل دیجیتال در بازار

 

سه شرکت سامسونگ ، گیتمن و یوکا در طراحی و تولید قفل های هوشمند مشارکت دارند. با این حال ، مارک های دیگر راه خود را به بازار نشان داده اند. اما محبوب ترین آنها در حال حاضر سه مارک تجاری هستند که در زیر به شما معرفی خواهیم کرد:

 

قفل الکترونیکی یوکا

یوکا یک شرکت کره ای است که برای طراحی و تولید قفل الکترونیکی به زیبایی و ظاهر محصولات خود اهمیت می دهد. محصولات این شرکت اغلب توسط آپارتمان های دولتی ، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های هوشمند یوکا قابلیت ضبط تعداد زیادی اثر انگشت است. به همین دلیل آنها برای شرکت ها و مکان های اداری مناسب هستند. در این حالت ، کلیه کارمندان اداری می توانند از ویژگی اثر انگشت استفاده کنند.

با وجود قفل بودن ، یوکا دیگر قادر به حمل کلیدها و تحمل مشکلات مربوط به آنها نیستید.  اگر شخصی فقط یک بار اجازه ورود به ساختمان را داشته باشد ، می تواند یک رمز عبور یک بار مصرف را برای برنامه قفل تعریف کند. پس از اینکه شخص مکان را ترک کرد ، گذرواژه بی اعتبار می شود و برای دفعه دیگر قادر به ورود به ساختمان نخواهید بود.

 

ویژگی دیگر قفل دیجیتال یوکا، این قفل اتوماتیک است. این بدان معنی است که به محض ترک ساختمان ، دیگر نیازی به قفل کردن درب نخواهید داشت. در عوض ، درب به طور خودکار بسته می شود. در آپارتمان های مسکونی شاید قفل کردن درب را فراموش کنید. اما هنگامی که شما از خانه دور هستید ، این موضوع را درک کنید. این مشکل در قفل الکترونیکی Yucca کاملاً برطرف شده است و دیگر نیازی به نگرانی در مورد هر چیزی نخواهید داشت.

 

سیستم ضد شوک یکی دیگر از ویژگی های قفل های این برند است. هنگامی که ولتاژ خیلی زیاد است ، این سیستم فعال و هشدار می دهد. یک سیستم ضد سرقت نیز در این قفل نصب شده است. اگر گذرواژه چندین بار به اشتباه وارد شده باشد ، یا اثر انگشت و صورت مجاز به وارد شدن نیستند ، دستگاه برای چند دقیقه قفل می شود. این ویژگی از سوء استفاده و جعل جلوگیری می کند.

 

کنترل از راه دور یکی دیگر از ویژگی های قفل های الکترونیکی Electronic door locks این برند است. این بدان معنی است که شما قادر خواهید بود از راه دور درب را کنترل کنید. این برند برای قفل های خود از اثر انگشت ، تشخیص چهره و گزینه های کارت استفاده کرده است.

 

قفل دیجیتال سامسونگ 

 

سامسونگ یکی دیگر از شرکتهای برجسته در ساخت قفل های دیجیتال است. این شرکت قفل های دیجیتالی خود را با استفاده از گزینه های بلوتوث ، رمز عبور ، اثر انگشت و کارت طراحی و ساخته است.

یکی از ویژگی های قفل دیجیتال سامسونگ می تواند خاموش بودن قفل باشد. امکان عملکرد قفل خیالی نیز از بیرون ریختن رمز عبور جلوگیری می کند. این ویژگی به شما امکان می دهد از ۱ تا ۴ رقم را به عنوان رمز عبور انتخاب کنید

 

اگر پس از وارد کردن رمز عبور ناشناس هستید ، می توانید پس از وارد کردن رمز صحیح ، حداکثر ۸ شماره اضافی را وارد کنید. این قفل قادر است در ابتدا رمز عبور را دریافت کند. تعداد اضافی هیچ تاثیری در عملکرد دستگاه ندارد و فقط از افشای رمز عبور جلوگیری می کند. این برند همچنین برای قفل برقی خود از ریموت کنترل و ریموت کنترل استفاده می کند.

 

قفل دیجیتال گیتمن

یکی دیگر از مارک های شناخته شده در ساخت قفل دیجیتال گیتمن است. این شرکت برای قفل هوشمند خود از رمز عبور و اثر انگشت استفاده می کند. کلمات عبور آن بین ۱ تا ۲ رقم است. رمز عبور به گونه‌ای انتخاب شده است که جعل آن غیرممکن است.

 

یکی از اقدامات انجام شده توسط برند گیتمن برای ایمن سازی ساختمان ، ترکیب رمز عبور و اثر انگشت برای باز کردن درب است. به این ترتیب می توانید برای قفل کردن درب ، به طور همزمان رمز عبور و اثر انگشت را برای برنامه تعریف کنید. اگر شخصی رمزعبور را رمزگذاری کند ، قادر به جعل آن نیست.

 

گیتمن نیز مانند سامسونگ از عملکرد تخیلی برای قفل الکترونیکی خود استفاده کرده است. قفل اتوماتیک درب بعد از خارج شدن یکی دیگر از ویژگی های قفل دیجیتال گیتمن است. اگر فراموشی هستید پس نگران بسته شدن درب نباشید. این ویژگی برای افراد مسن با فراموشی مناسب است.

 

قفل کودک یکی دیگر از ویژگی های قفل الکترونیکی Gitman است. با این ویژگی نگران نباشید کودکان را از خانه بیرون کنید. از دیگر ویژگی های گیتمن برای قفل هوشمند خود استفاده شده است: سیستم ضد سرقت ، ضد ضربه و اعلام حریق. اگر باتری خراب است ، می توانید آن را تعویض کنید. دستگاه می تواند به شما بگوید قبل از اتمام باتری. اگر متوجه این پیام نشده اید و باتری تمام شده است ، می توانید دستگاه را روشن کرده و قفل قفل کتاب V9 را باز کنید.