هوشمند سازی کردن یکی از موراد ضروری و مهم در زندگی مدرن و خانه های مدرن و هوشمند به حساب می آید، برای اینکه بتوانیم به اهداف زندگی مدرن دست پیدا کنیم در یک خانه هوشمند باید از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی استفاده کنیم. در ادامه این نوشته به برخی از تجهیزات مورد استفاده در ساختمان های هوشمند خواهیم پرداخت.

هوشمند سازی ساختمان به معنای این است که وسایل خانه طور تنظیم شوند تا دقیقا مطابق با نیاز ساکنان خانه باشد و بتواند آسایش و آرانش آنها را فراهم نماید، مثلا اینکه بتواند کارهایی را که یک فرد به صورت ارادی یا غیر ارادی انجام میدهد را با استفاده از یک سیستم هوشمند انجام شود، که باعث صرفه جویی در زمان و انرژی باشد.

چرا باید خانه مان را هوشمند کنیم؟

سوالی که ممکن است برای شما به وجود بیاید این است که به چه دلیل نیاز داریم خانه مان را هوشمند کنیم و دلیل هوشمند سازی ساختمان چیست؟
به این دلیل که امنیت و آسایش را در زندگی مان افزایش دهیم.

و به عبارت دیگر یک زندگی مدرن داشته باشیم که وسایل خانه به صورت اتوماتیک دستورات و خواسته های ما را اجرا کنند ودر این روزها که همه ما مشغله های زیادی داریم، استفاده از تکنولوژی های زندگی مدرن میتواند برای ما بسیار مفید باشد. و در وثت و انرژی مان صرفه جویی کند.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

این تجهیزات به سه دسته بندی تقسیم بندی میشوند، که شامل:

سنسور ها که وظیفه جمع آوری اطلاعات از خانه هوشمند را دارند، سنسورهایی مانند، سنسور نور، ترموستات هوشمند، سیستم تشخیص حریق و دوربین های مدار بسته و… از این موارد هستند. سنسور ها اطلاعات را بررسی میکنند و در اخیار ما قرار میدهند.

فعال سازها: این تجهیزات همان تجهیزاتی در ساختمان هوشمند هستند که نقش اجرایی را ایفا میکنند، به این معنی که مصلا اگر بخواهیم از راه دور یک چراغ را خاموش کنیم، نیاز به یک فعال ساز داریم که پیام را دریافت کند و آن را به لامپ منتقل نماید. و یا به عنوان مثال اگر قصد داشته باشیم پرده یا سایبان را را باز کنیم، نیاز به یکی از این فعال ساز ها داریم که پیام را دریافت کند و به موتور سایبان انتفال دهد.

رابط های کاربری: این تجهیزات شامل مجموعه ای از واسطه ها هستند که در صورتی که نباشند هیچ پیامی منتقل نمیشود و همچنین ارتباط بین تجهیزات در خانه قطع خواهد شد و هیچ فرمانی اجرا نمیشود، از جمله واسطه ها میتوانیم به مورادی از قبیل: تلفن همراه، پنلهای لمسی، ریموت ها، کلیدهای هوشمند و اینترنت اشاره کنیم.

پروتکل در ساختمان هوشمند چیست؟

همانگونه که برای اینکه در ساختمان نظم و امنیت برقرار شود نیاز است که قوانینی در بین این تجهیزات وجود داشته باشد. که تجهیزات بتوانند باهم ارتباط برقرار کنند، یک پروتکل به زبان مشترکی گفته میشود که میتواند ارتباط بین تجهیزات را برقرار کند.

انتقال دیتا بین تجهیزات هوشمند به چه صورتی انجام میشود؟

انتقال دیتا بین تجیزات خانه هوشمند، با استفاده از یک راه ارتباطی انجام میشود که میتوانند داده ها را منتقل کنند و برای انتقال این داده ها سه روش وجود دارد که موارد زیر هستند:

  1. انتقال دیتا با سیم های ولتاژ پایین
  2. انتقال دیتا از طریق امواج الکترومغناطیسی
  3. انتقال دیتا با استفاده از PLC

انواع تجهیزات هوشمند

  • تجهیزات سیستم روشنایی
  • تجهیزات در بخش سرمایشی و گرمایشی و تهویه
  • سیستم های ایمنی مانند قفل الکترونیکی هوشمند و سیستم های کنترل تردد
  • سیستم های آبیاری هوشمند

البته تجهیزات هوشمند دیگری هم برای ساختمان های هوشمند وجود دارند که بسته به نیاز ساکنان ساختمان متغییر هستند و با توجه به نیاز ساکنان ساختمان میتوان از آنها استفاده کرد.