همواره یکی از پر اهمیت ترین دغدغه های ما حفظ امنیت بوده است و تامین رفاه و امنیت در صدر لیست اولویت های نوع بشر قرار می گیرد . یکی از ابزارهایی که نقش موثری در دستیابی به این مهم داشته قفل دیجیتال اثر انگشتی است . در این مقاله با ما باشید تا به روش کار قفل اثر انگشت بپردازیم .

همانطور که اشاره شد امنیت همواره در صدر خواسته های بشر قرار داشته است . برخی نیاکان و اجداد ما اشیای ارزشمند و گران قیمت خود را در محل هایی مانند سیاه چال نگهداری می کردند تا به امروز که بشر اطلاعات مهم خود را در لایه های نرم افزاری رمز شده ذخیره می نماید ؛ بنابراین ابزارهای امنیتی مانند قفل اثر انگشت به یکی از ملزومات هر ساختمان تبدیل شده است .

به لطف فناوری ، امروزه تامین امنیت شامل طیف گسترده ای از نرم افزارها و سخت افزارها می باشد که از جمله آن می توان از سرویس های امنیتی مبتنی بر وب ، سیستم بیومتریک و دستگاه های شخصی با سطوح امنیتی یک پارچه نام برد .
در اینجا قصد داریم نگاهی به روش کار قفل اثر انگشت داشته باشیم . قفل اثر انگشت یکی از اولین دستگاه هایی است که از سیستم بیومتریک بهره برده است .

قفل اثر انگشت چیست ؟

البته ماهیت قفل اثر انگشت به راحتی با توجه به نامش قابل درک است ؛ اینکه چرا اثر انگشت هر فرد تا این حد می تواند در تامین امنیت وی موثر باشد مربوط به الگوهای ظریف و پر معنای روی هر انگشت شما است که احتمالا بارها نظر تان را به خود جلب کرده است .

اثر انگشت هر فرد منحصر بفرد است و جعل یا جایگزینی آن امری بسیار دشوار می باشد که این قابلیت باعث شده بتوان آن را در طول حیات به عنوان نشانه ای از هویت هر فرد در نظر داشت .

چرا نباید دیگر از قفل های قدیمی و کلید استفاده کنیم ؟

اثر انگشت نه تنها قابل اعتماد است و امکان جعل آن وجود ندارد بلکه شما اثر انگشت خود در خانه یا محل کار جای نمی گذارید . یکی از دلایل مهم بسیاری از افراد برای انتخاب انواع دستگیره دیجیتال از جمله نوع اثر انگشتی ، فراموش کردن کلید و حتی رمز است . در واقع انحصاری بودن اثر انگشت هر فرد سبب شده تا قفل دیجیتال اثر انگشتی از درجه بالای امنیتی برخوردار باشد . به این ترتیب اثر انگشت خود را جا نمی گذارید و دیگر لازم نیست حتی رمز خود را حدس بزنید .

روش کار قفل اثر انگشت چگونه است ؟

این نوع قفل دیجیتال ، اثر انگشت شما را اسکن کرده و اطلاعات آن را به داده های عددی تبدیل می کند . اولین بار که انگشت خود را بر روی اسکنر قرار می دهید تبدیل اطلاعات آن به داده های عددی انجام شده و الگوی اثر انگشت شما ثبت می گردد . هر بار بخواهید برای فرد جدیدی دسترسی تعریف کنید این فرآیند تکرار می شود .

پس از ثبت اثر انگشت ، هر بار که انگشت خود را بر روی اسکنر بگذارید دستگاه اطلاعات آن را با الگوی های ثبت شده مقایسه می کند و در صورت تطابق درب را برای شما باز می کند . از طرف دیگر اگر فردی بخواهد بدون آنکه پیش تر اثر انگشت وی ثبت شده باشد وارد شود تلاش وی بی نتیجه است و درب قفل می ماند . به همین سادگی !

برای آشنایی بیشتر با انواع قفل اثر انگشتی به صفحه آن مراجعه نمایید .

 

قفل اثر انگشت

با ما در تماس باشید .