قفل الکترونیکی از تکنولوژی های جدیدی هستند که امنیت زندگی انسان را تامین میکنند، اگر از تجهیزات امنیتی برای تامین امنیت در جوامع استفاده نشود سارقان و جنایتکاران میتوانند به سادگی وارد حریم خصوصی افراد شوند و آمار جرم و جنایت در آنها به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

امارهای منتشر شده نشان میدهد که خانه هایی که در آنها از سیستم های امنیتی استفاده نمیشود نسبت به خانه های دیگر بیشتر در معرض سرقت قرار دارند.
برای همین هم هست که بسیاری از شرکت های بزرگ و واحد های مسکونی روی به استفاده از سیستم های امنیتی پیشرفته تر برای حفاظت از محل زندگی یا کارشان آورده اند، سیستم های بیومتریک یکی از این تکنولوژی های جدید هستند که به وسیله آنها میتوان از درب های ورودی ساختمان ها محافظت کرد.

در گذشته از این تکنولوژی تنها در شرکت های بزرگ و نظامی استفاده میشد و استفاده از قفل الکترونیکی اثر انگشتی یا تشخیص چهره تنها در انحصار شرکت های بزرگ بود اما این روز ها همه افراد میتوانند این تکنولوژی روی دربهای ورودی منزل خود استفاده کنند و آرامش زهنی زیادی در حین استفاده از آنها داشته باشند.

قفل بیومتریک چیست؟

قفل های بیومتریکی از تکنولوژی منحصر به فردی استفاده میکند که دسترسی به درب ها با توجه به فیزیک بدن را فراهم میکنند. و بر خلاف قفل کارتی که از یک شی فیزیکی استفاده میکنند از خود بدن فرد برای باز شدن استفاده میکنند.

مهمترین نوع قفل های دیجیتال، قفل اثر انگشت است که با استفاده از سنسور اثر انگشت کار میکند، به دلیل اینکه همه افراد اثر انگشت ثابت و منحصر به فردی دارند، این قفل ها با قرار دادن اثر انگشت هویت افراد را تعیین میکنند و سپس درب ها را باز میکند.

قفل بیومتریک از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

این قفل ها مانند سایر قفل ها دارای بدنه فلزی خارجی داخلی هستند، اما تفاوت آنها با قفل های دیگر این است که برای باز شدن از اثرانگشت استفاده میکنند و باید حسر اثر انگشت هم داشته باشند، این حسگر دارای صفحه نوری- خازنی است که با استفاده از برد الکترونیکی اطلاعات را بررسی میکند و در صورت شناسایی فرد درب را برای وی باز میکند.