یکی از دغدغه هایی که هتلداران با آن مواجه هستند بحث مدیریت بهینه مصرف انرژی است، در یک هتل هوشمند از امکانات و متدهایی برای افزایش کیفیت خدمات استفاده میشود، یکی از این امکانات مورد استفاده در هتل های هوشمند استفاده از سیستم های مدیریت مصرف انرژی در هتل ها و قفل های هتلی است. که کاهش قابل توجه مصرف انرژی را در پی دارد.

در ساختمان های هوشمند از مواردی استفاده میشود که میتواند مصرف انرژی را مدیریت کند، قبلا در مورد امکانات این ساختمان ها صحبت کرده بودیم، اما در این نوشته قصد داریم به صورت تخصصی به این مورد بپردازیم.

زمانی که اتاق خالی است و سوئیت یا اتاق هنوز به کسی اختصاص داده نشده است، همه تجهیزات الکتریکی موجود در اتاق ها مانند تجهیزات الکتریکی، سرمایشی، قفل های هتلی.. به طور اتوماتیک خاموش میشوند. تا از اتلاف انرژی در آنها کاسته شود.

زمانی که مهمان در اتاق است، تمام تجهیزات مانند تجهیزات کنترل دمایی در بازه مشخصی قرار خواهند گرفت تا دما از حد نرمالی بالاتر یا پایینتر نرود.

در حالت های خاص میتوان مدهای مخصوصی را در نظر گرفت، مثلا در حالت خواب، حالت مطالعه، حالت شب و یا روز، که در این حالت مهمان میتواند حالت دلخواهش را انتخاب نمایید و پس از خروج او از ساختمان غیرفعال خواهد شد.

برای اشنایی با قفل های هوشمند کلیک کنید.

پس از خارج شدن مهمان از اتاق همه تجهیزات الکتریکی که در زمان حضور او در اتاق فعال بوده اند خاموش میشود و اگر امکان اینکار وجود نداشته باشد در حالت استندبای قرار میگیرد، و تجهیزاتی مانند: پرده های برقی، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و… که در حضور مهمان در حالت خاصی قرار گرفته اند، به حالت اصلی خود قرار میگیرد.

زمانی که اتاق در حالت نظافت قرار دارد، جهیزاتی که در حالت غیر فعال بوده اند، به همان شکل باقی می مانند و تنها برخی از آنها مانند سوکت های روشنایی و… که لازم است روشن باشند در حالت روشن شدن قرار میگیرد.