قفل ها از قدیمی ترین و کاربردی ترین وسایل امنیتی بوده و از دیرباز تاکنون مورد استفاده انسان ها، به منظور حفظ اموال شخصی، بوده اند. قفل ها در گذشته ساختار ساده تری داشتند اما با گذر زمان ساختار آنها نیز پیچیده گردیده است. از نمونه های پیشرفته قفل ها می توان قفل کارتی که بدون نیاز به کلید باز می شود، اشاره کرد. در این مطلب به بررسی انواع قفل های کارتی و مزایا و ویژگی ها آنها می پردازیم.

ققل کارتی هم بصورت آفلاین و هم آنلاین در بازار موجود است ؛ در مدل آفلاین هیچ ارتباطی بین نرم افزار و قفل وجود ندارد و کارت بصورت کاملا مستقل عمل میکند و جهت گزارش گیری های ماهانه باید ادمین توسط یک کارت مستر بروش دستی خروجی بگیرد .

اما در نمونه آنلاین قفل از طیق یک شبکه وایرلس به نرم افزار متصل است و تمامی ورود و خروجها از طریق آن چک می شود و تنها با چند کلیک خیلی آسان می توان گزارش گیری نمود . بدلیل استفاده از تکنولوژی Wireless دیگر نیازی به کابل کشی داخلی برای اتصال قفل به شبکه نخواهید داشت .

تکنولوژی بکار رفته در داخل قفل های کارتی به دو دسته RFID و IC تقسیم می شود . در قفل کارتی RFID یا MIFARE برای باز کردن درب نیازی به تماس کارت با قفل نیست و با استفاده از امواج این کار صورت میپذیرد ؛ ولی در قفل IC برای داخل شدن حتما باید کارت با قفل تماس پیدا کند .

برای اشنایی با قفل الکترونیکی کلیک کنید.

مهمترین مزیت سیستم بدون تماس استهلاک کمتر کارت و غیر قابل کپی بودن آن است .

چرا باید از قفل های کارتی استفاده کنیم ؟

شاید دلایل زیر پاسخی به این سوال باشد :

۱ – مناسب بودن برای انواع آپارتمان های مسکونی ، اداری و هتل ها .

۲ – امنیت بیشتر نسبت به قفل های دیگر و عدم کپی شدن .

۳ – امکان دریافت گزارش از ورود و خروج در تاریخی مشخص یا قراردادن محدودیت برای افراد خاص .

۴ – عدم نیاز به کلیدهای فلزی و سرعت در داخل شدن .

منبع: