درب هوشمند خانه یکی از اجزای اصلی در یک خانه مدرن امروزی و هوشمند سازی شده است که علاوه بر اینکه نقش مهمی در تامین امنیت خانه دارد، می تواند خدمات های رفاهی دیگری فراهم کند از جمله اتصال به دستگاه های هوشمند دیگر و بهبود وضعیت خانه در صورت ورود و خروج اعضای خانواده. در این مقاله می خواهیم به معرفی smart home door یا درب هوشمند خانگی که با یک سیستم قفل دیجیتال ایجاد می شود، ویژگی های در هوشمند خانه، انواع این قفل ها، نحوه نصب و خرید آنها توضیحاتی را بیان کنیم.

معرفی درب هوشمند خانگی

یکی از اولین و مهمترین موارد امنیتی که لازم است برای خانه خود در نظر بگیرید این است که شما باید قفل های سنتی خانه خود را بروزرسانی نموده و آنها را تقویت نمایید.

بنابراین می توانید از قفل های الکترونیکی که بهترین راه حل های برای این کار است، استفاده نمایید. در واقع می توان گفت یک قفل هوشمند صرفاً یک قفل الکترونیکی است که از پروتکل های ارتباطی بلوتوث، WiFi یا Z-Wave برای تعامل با سایر دستگاه های خانه و درب هوشمند شما استفاده می کند.

در این قفل ها شما یا از برنامه ای در تلفن هوشمند خود استفاده می کنید یا به کمک یک fob (کارت یا تگ ) اختصاصی. با نزدیک کردن آن به درب هوشمند خانه، درب را باز می نمایید. در واقع با این کار شما از دست زدن به کلید یا حتی بدتر از آن، پیدا کردن کلیدهای خود در محل کار یا خانه نجات پیدا می نمایید.

نحوه عملکرد قفل درب هوشمند تشخیص چهره

برای استفاده نمودن از قفل درب هوشمند تشخیص چهره، در ابتدا لازم است اطلاعات چهره افراد مجاز به سیستم قفل داده شود تا این اطلاعات در بانک اطلاعاتی قفل ذخیره گردد.

پس از اتمام این کار، قفل با استفاده از داده های ذخیره شده در آن، صورت هر فرد را بررسی میکند و در صورت تطابق با این داده ها، قفل دستور بازگشایی را صادر میکند و اگر این اطلاعات با داده های وارد شده در قفل مطابقت نداشته باشد، قفل هشدار عدم تشخیص هویت را ارسال مینماید.

البته برخی از قفل ها برای بالا بردن امنیت قفل خود، از سیستم دو مرحله ای استفاده میکنند و افراد پس از تشخیص هویت خود توسط سیستم امنیتی قفل، باید یک رمز عبور نیز وارد کنند تا اطمینان حاصل شود که فرد مورد نظر، همان فردی است که اجازه ورود دارد.

منبع:

https://tanserlock.com/smart-lock-with-face-recognition/