در مقالات سایت به دفعات اشاره کردیم که قفل های الکترونیکی از قابلیتی به نام قفل اتوماتیک برخوردار اند، اما این قابلیت به چه معنی است؟ کاربرد قفل اتوماتیک چیست؟

قفل اتوماتیک در دستگیره های دیجیتالی یکی از ویژگی های امنیتی و مزایای قفل های الکترونیکی در مقایسه با قفل های مکانیکی معمولی است، به عنوان مثال اگر به هر دلیلی فراموش کردید درب را پشت سر خود قفل کنید، دیگر نیازی نیست تمام روز را استرس داشته باشید یا دوباره به خانه بازگردید تا درب را قفل کنید، این قابلیت خود این کار را برای شما انجام خواهد داد، یعنی اگر فراموش کردید درب را پشت سرتان قفل کنید، خود دستگیره دیجیتالی اینکار را برای شما انجام خواهد داد.

مکانیزم کار قفل مکانیک چگونه است؟

مکانیزم کاری در این قفل ها به این صورت است که اگر شخصی از درب خارج شود و درب را ببند، قفل پس از سه ثانیه به صورت خودکار قفل خواهد شد، و دیگر نیازی نیست فرد هر بار درب را پس از خروج قفل کند. این قابلیت برروی انواع دستگیره ها و قفل ها اعم از قفل کارتی و قفل اثرانگشت وجود دارد.

البته قابلیت قفل اتوماتیک تنها درب را از بیرون قفل میکند و افرادی که در داخل محیط هستند به راحتی میتوانند با فشردن دستگیره درب را باز کنند. و تنها افرادی که در خارج از ساختمان باشند امکان دسترسی به داخل را نحواهند داشت، و حتما باید از کارت، رمز و یا اثرانگشت برای باز کردن درب استفاده کنند.

نحوه تشخیص زمان قفل شدن اتوماتیک به این صورت است که روی مغزی دستگیره، سنسوری وجود دارد که هر بار حرکت مغزی را تشخیص میدهد و جمع میشود، این عملکرد باعث میشود که مکانیزم قفل اتوماتیک عمل کند، و درب به صورت اتوماتیک قفل شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه قفل الکترونیکی با قفل های معمولی

آیا قابلیت کنترل قفل اتوماتیک وجود دارد؟

قابلیت قفل اتوماتیک امکان فعال یا غیرفعال شدن به وسیله کاربران به صورت کامل را دارند، اینکار را میتوان هم از طریق کنترل از راه دور و با استفاده از تلفن همراه انجام داد و هم میتوان با استفاده از نرم افزار خود قفل اینکار را انجام داد. حتی میتوان زمان قفل اتوماتیک را نیز تغییر داد، به طور پیشفرض این زمان روی ۳ ثانیه تنطیم شده است.